Koken met Zsazsa!

woensdag 25 oktober 2017


Of ik eens wat receptjes wilde testen vroeg de madamme me deze zomer! Ah ja, 't zal wel zijn, want ik ben dol op haar recepten en die van haar vriendin.  Nu we de voorbije jaren steeds  plantaardiger zijn gaan eten, is inspiratie voor koken met groente steeds welkom. Die groentjes wandelen hier vlotjes binnen uit de eigen tuin, uit die van mijn ouders en in de vorm van een groentemand van Marc en Lea. Tijdens de warme zomermaanden konden we rijkelijk plukken én hadden de studenten verlof, dus  beschikte ik  over een uitgebreid en kritisch testpubliek. Ideaal moment om wat receptjes uit te proberen. Ik checkte ingrediënten, woog hier en daar wat na, schrapte al eens een woordje en kookte, met een aandachtige frons op mijn voorhoofd en een brede glimlach op mijn gezicht. Of om Marie te citeren: "al schreef ze een boek over automechanica, dan bracht ze me nog aan het lachen." Mijn testpubliek deelde punten uit voor sfeer en gezelligheid. Dat onderdeel was dik in orde, want we aten meestal buiten aan de lange tafel onder ons nieuwe afdak. Daarna volgden de punten voor het eten zelf, meestal gaven ze een welverdiende 8 of zelfs meer, ze vulden hier en daar de recepten nog aan met dit soort opmerkingen: "dat zou ook nog lekker zijn met erwtjes". "Dit mag voor mij nog wat pikanter zijn". Opmerkingen die ik netjes aan madamme doorbriefte. Het is duidelijk, ik heb hier kenners in huis! En sinds de gezellige boekenborrel in Stokvis dit weekend ook een dik nieuw kookboek, boordevol heerlijke en makkelijke recepten die meestal snel klaar zijn. Dat die Kim eigenlijk wel een toffe is, bewijst haar weloverwogen zorgbeleid. Ze schenkt in haar boek extra aandacht aan moestuiniers,  vegans, kaasmijders, mensen met weinig tijd, perfectionisten, moeilijke eters.... De heerlijke foto's zijn van Els Menten en je begint spontaan te watertanden als je door het boek bladert.  Als je bovendien zoals ik steeds een voorraad basisproducten in bulk* koopt zoals: rijst, pasta, bulgur, tarwe, bonen,noten, couscous... en als je je daarnaast ook focust op lokale biogroente *, dan hoef je voor de meeste recepten zelfs niet naar de supermarkt en beperk je je afval enorm!  Lekker, lokaal en bio, verpakkingsloos - driewerf hoera voor dit boek! 

1. koelkastkneusjescurry
2. citroenrisotto
3. pasta tricolore
4. kruidige linzensalade met veel beet
5. ratatouille


one pot kastwonder = perfect kampvuureten
net als de chili en de andere stoofpotjes.


vergetengroentenrisotto, de vegan versie

Voor de vergetengroenterisotto combineerde ik het receptje uit "Honger", met de armemensenrisotto van Dorien, de knolselder ging met olijfolie, peper en zout en koriander eerst de oven in. Voor de vegan-versie deed ik er flink wat spinazie bij. Na dat boekenfeestje kwam ik trouwens thuis met niet 1 kookboek, maar met 2. Ook Dorien Knockaert schreef een kookboek : Thuiskomen.


Conclusie:  Dit boek mag met stip op je eindejaarsverlanglijstje.  
Maar als je niet zo lang wil wachten: rep je naar de boekhandel!

"Honger" van Kim Leysen en Els Menten verscheen op 12 oktober bij Manteau.
ISBN: 9789022334614


* lokale biogroentes haal ik hier:
  • onze tuin
  • de tuin van mijn ouders
  • de lokale boerenmarkt (vb. Zaterdagvoormiddag in Geel)
  • de bioboer - ik haal groentemanden van de biohoeve in huis
  • de zelfoogsttuin - de dichtstbijzijnde hier is het mosterdzaadje


* Noten, bonen, zaden, rijst, pasta, granen .... in bulk, dus zonder verpakking haal ik meestal hier:
  • de lokale boerenmarkt 
  • in een verpakkingsvrije winkel, ik kom minstens eens per maand wel eens in Leuven en dat        combineer ik dan met mijn boodschappen in content Leuven.
  • heel soms online bij Pit & Pit, dan heb je wel verpakking, maar die kan je vaak wel hergebruiken

- dit is trouwens een niet gesponsorde blogpost - 

4 opmerkingen:

  1. Echt een topboek, net zoals 'Thuiskomen'. Hopelijk zetten veel mensen deze boeken op hun lijstjes, en verkopen de boeken massaal. Allemaal voor een lekkere en groenere wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er allemaal even heerlijk uit! Ik kookte uit het "tuinenboek" van Mme ZsaZsa en Dorien ook verschillende receptjes, stuk voor stuk lekker.
    Dit weekend kwam ik in Citta Kempen enkele bloggers tegen. Klopt het dat er van jou ook een stukje in staat i.v.m. "Kleine Boekerij"?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klopt Leen! De kleine boekerijkes is een initiatief van ons en onze buurman Johan!

    BeantwoordenVerwijderen