Witloof met peer.

maandag 2 maart 2015

Veel lof voor die dagen zonder vlees, want dat zijn dagen om ongegeneerd met gerechtjes aan het experimenteren te slaan. Gerechten zonder vlees maar tjokvol groenten en fruit.  Enkele weken geleden antwoordde de echo toen ik in mijn ijskast riep. Dat gebeurt hier wel eens vaker, wij zijn namelijk niet altijd georganiseerd als het op boodschappen doen aankomt. Geen weekmenu's hier, maar wel veel hocus-pocus en geïmproviseer.  Ik zocht en vond in een hoekje nog wat stronken witlof, wat brokjes geitenkaas en in de fruitschaal waren enkele peren nog net niet bruin geworden.  Dat leverde een vegetarische "Witloof uit den oven" op.


Wat heb je nodig voor 4 ?

ongeveer 500 gram witloof
olijfolie
3 of 4 peren
honing - (koop honing van een imker in jouw buurt!)
geitenkaas
walnoten
verse of gedroogde thijm
zwarte peper uit de molen

Hoe maak je het?

Verwarm je oven voor op 180 graden. Was het witloof, verwijder de lelijke blaadjes, snij de stronkjes in de lengte door en verwijder de harde kern. Kook het witloof in een pan met water en laat daarna heel goed uitlekken. Was de peren, schil ze en snij ze ook in langwerpige partjes. Vet een ovenschaal in met flink wat olijfolie en schik de witloofstronkjes met de stukjes peer ertussen in de ovenschaal.
Kruid met peper en thijm. Schep wat honing over dit gerecht en verspreid het over de witloof en de peer. Verkruimel de walnoten erover en kruimel vervolgens de geitenkaas erover. Schuif je ovenschotel in de oven en bak ongeveer 20 minuten op 180 graden.


Als je het toch niet hebt voor al dat "vleesloze gedoe", dan kan je ook wat spekblokjes bakken in de pan en die dan over de witloof en peer strooien.  Grotemenseneten, dat wel. Lief en ik smulden met veel smaak. De kroost zat wat te protten boven zijn bord en schreeuwde luidkeels om de "normale" witloof-met-hesp-en-kaas in den oven. Ze vonden dit "anders", "speciaal", ".... euhm... origineel"  hier in de Kempen synoniemen voor "dat is maar niks." 

3 opmerkingen:

  1. Dat ljkt op dei groententaart die ik onlangs maakte en uitschreef en waarbij ik de tip gaf dat ze de moeite van het maken niet waard was ;)
    ( http://mooisvanme.blogspot.be/2015/01/het-niet-alles-wat-lekker-klinkt-is-ook.html )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh maar die ga ik testen vanavond! Ik heb nog wat half verlepte witloofkes liggen én wat peer :D

    BeantwoordenVerwijderen