Fair Fashion Fest Gent - Fair Wear Friday 8

vrijdag 6 maart 2015

Vorig weekend trokken we naar Gent. De auto volgeladen met Lief, kroost en "Sanse". Op weg naar het Fair Fashion Fest, waar de ene (ik) al wat meer naar uitkeek dan de andere (Zoon bijvoorbeeld). Voor u mij aanklaagt voor kindermishandeling omdat ik Zoon dat aandoe, wil ik even duidelijk maken dat er in Gent die dag ook nog een etentje gepland stond om de verjaardag van de pepe in stijl te vieren.



Héél toevallig stonden we vlak bij St Jacobs geparkeerd waar we -  eveneens héél toevallig -  langs de zondagse rommelmarkt "moesten" passeren. Lief en Zoon gingen in "overlevenmodus" en zochten meteen de plaatselijke kroeg op.  Ondertussen werd er door het vrouwvolk zwaar gescoord: Dochter vond er de jas waar ze al zolang naar zocht, Jongste viel meteen voor een trui en de Sanseveria, die zag de jumpsuit van haar dromen, waar ze nét niet met haar billen inpaste. Dus werd het kledingstuk in kwestie grondig bestudeerd met het oog op handmatige reproductie. Alle tips en patronen om  de jumpsuit met eighties-look na te maken zijn welkom bij haar.



Met een hele zak vol Fair Wear Friday-badges trokken we in de namiddag naar het Miat, op zoek naar Fair Wear Friday-bloggers. Dat bleek geen gemakkelijke opdracht, want je kon er over de koppen lopen. Partner-in-crime Kelly liepen we al snel tegen het lijf. Patricia en Saar konden we spotten onder de vele vrijwilligers die het Festival in goede banen leidden. 








Helemaal gecharmeerd waren we door deze geniale uitvindingen: spijkerbrij strikjes die door Leonie & Lois uit oude jeansbroeken geperst worden en de NapBag (slaapzak-en-rugzak-in-1) een uitvinding van een groepje studenten van de HOGent.




Content was ik dat ik mijn people-tree kleedje met doorgescheurde naad en een jeans van Dochter met een kapotte rits in mijn tas had gestopt. De twee kledingstukken hingen hier al een half jaar aan de kapstok om eens te repareren "als ik eens tijd en zin zou hebben". Die blijven daar dan gewoon hangen, zo gaat dat hier met wel vaker met reparatiewerken. De kledingstukken werden door de Femmadames in het repaircafé deskundig onder handen genomen en hangen al weer terug rond het lijf!




Het Miat is een heerlijke, kleurrijke nostalgische plek en was zondag het decor van een geslaagd festival met veel voordrachten, handwerk, knutsels, workshops, een Fair Fashion-markt, een goed gevulde goodiebag, een heuse modeshow, die we wel moesten missen omdat de trappen afgeladen vol stonden. Ik vrees dat de organisatoren de opkomst een beetje anders ingeschat hadden. Maar niettemin: petje af, het was de moeite!



"Who made my clothes?" dat was de hamvraag op dit festival. Klaar om je dat ook af te vragen en op 24 april mee te doen?



7 opmerkingen:

  1. Leuk en uitgebreid verslag. Ik was er ook zondag. Verslag deel 1 lees je op mijn blog. Dit weekend komt deel 2.
    Lieve groetjes,
    CreativEls
    Http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Via Saar heb ik uiteindelijk ook de FWF-badge gekregen: merci, ik ben er heel blij mee. En als je de modeshow toch nog wil zien: http://youtu.be/PmD3ilrEbI8 bevat alle silhouetten en merken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb ook m'n badge ontvangen, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, die voorlaatste foto's, al die kleurtjes!
    Jammer dat ik jullie gemist heb, die badge ziet er keitof uit! :-)

    BeantwoordenVerwijderen